Blog

Singles Day

China’s Single Day wordt gevierd op 11 november en is er in geslaagd om in een recordtijd één van de meest gecommercialiseerde dagen van het jaar te worden. Met een populariteit die enkel maar aan het toenemen is valt te verwachten dat deze typisch Chinese dag zijn grenzen zal verleggen. Vergeet Kerstmis, Sinterklaas en Pasen: China’s Single Day is de dag voor een lekker fout cadeau.

Wat is Single Day?

Single Day is, zoals de naam al zegt, een viering van het feit dat men single is. Het is dan ook niet toevallig dat de datum van deze dag gezet werd op 11 november: het cijfer 1 staat vanzelfsprekend voor een individu die eenzaam is. 11/11 is dan een logische keuze. De hele beleving van Single Day is op dit moment nog vooral een aangelegenheid van de jeugd in China maar het valt te verwachten dat dat niet zo zal blijven.

Een geschiedenis

De geschiedenis van Single Day kunnen we terugbrengen naar een noodlottige dag in 1993 toen in de universiteit van Nanjing er voor het eerst gewag van werd gemaakt. Van oorsprong is deze ludieke feestdag dan ook een dag die in het universitaire milieu veel furore maakte. Met het afstuderen van deze studenten begon Single Day ook zijn plaats in de maatschappij in te nemen. Voeg daar nog een stevige slok internet aan toe en je beseft meteen hoe het komt dat Single Day echt uit zijn voegen is beginnen barsten en al snel regionale en zelfs landsgrenzen oversteeg.

Single Day vieren

Single Day is boven alles een dag geworden waarbij single mensen in contact komen met single vrienden. Zo is een ontzettend populaire activiteit het organiseren van zogenaamde ‘Blind Date’-feestjes, worden er stevige feestjes georganiseerd in de hoop een partner te vinden en zal je op geen enkel ander moment van het jaar meer dates te zien krijgen dan op 11 november. Alles staat in het teken van het sociaal contact en de zoektocht naar de partner die dat single leven zal beëindigen. De laatste jaren is een vast onderdeel van Single Day ook het online shoppen geworden. Geen wonder ook: net zoals Valentijn draait om je partner te verwennen is Single Day uitgegroeid tot een dag die draait rond jezelf in de watten te leggen. Een evolutie die aan één bedrijf is toe te schrijven. Een bedrijf dat erin is geslaagd om deze ludieke feestdag een commerciële dag van wereldformaat te maken.

Alibaba en Single Day

Alibaba is op dit moment één van de grootste bedrijven ter wereld en een gigant in het Chinese bedrijfsleven. Begonnen als soort Chinese versie van alibaba hoofdkantoorAmazon is Alibaba zo goed als alle vormen van entertainment in China in gedoken. Zo produceert het bedrijf ook televisieseries en films, zijn ze actief in het online streamen van muziek en tv en blijven ze ook aan de top wat betreft de online verkoop.

Een online verkoop die hen geen windeieren legt. Zo slaagde Alibaba erin om via online verkoop in 2016 een omzet van meer dan 17,5 miljard dollar te draaien tijdens de vorige Single Day. Hoe deden ze dit dan? Door gebruik te maken van wat Single Day voor de Chinezen betekent en een ingenieuze marketingblitz uit te voeren in 2009. Sindsdien is Singles’ day elk jaar steeds verder gegroeid.

singles day alibaba

 

De Chinese cultuur

Het concept van single zijn is er eentje dat in China pas recent is doorgebroken. Het land heeft altijd een type maatschappij gehad waarin traditie hoogtij vierde. Dat betekende ook dat daten eigenlijk niet bestond. Een ontmoeting met een persoon van het andere geslacht kon maar twee mogelijke eindresultaten hebben: trouwen of elkaar nooit meer zien. Het is maar dankzij de doorbraak van Westerse films en tv-series dat het idee van single te zijn weerklank vond in China. Een vroege uiting hiervan is dan ook het ontstaan van Single Day, een dag die tot 2009 eerlijk gezegd nog niet zo belangrijk was.

Een perfecte storm

In 2009 besloot Alibaba om een gigantische marketingcampagne te lanceren naar aanleiding van Single Day. Er werden tal van deals gelanceerd met geweldige koopjes en spullen volledig gericht op de single Chinezen. Vooral de “Double 11” deals zijn echte iconen geworden in het Oosterse land. Waarom 2009? Dat is eigenlijk vrij simpel: net in deze periode begon e-commerce echt aan een explosieve groei in China. Een groei die meer dan gereflecteerd worden in de resultaten van Alibaba. De eerder vernoemde “Double 11” promoties groeiden tussen 2009 en 2013 met maar liefst 5 740%. Waar Single Day voorheen voornamelijk een feestdag in de obscuriteit was en draaide rond van het single zijn af te komen,veranderde het in één dag naar een feestdag waar iets voor jezelf kopen het belangrijkste was.

The show must go on

Om de verkopen van Single Day nog een duwtje in de rug te geven worden er door Alibaba dan ook kosten noch moeite gespaard. Een speech van Kevin Spacey in de rol van zijn befaamde president Frank Underwood? Daniel Craig die als James Bond even komt opdagen? Of misschien liever een paar liedjes van popster Adam Lambert? Het is allemaal geen probleem tijdens Single Day.

Internationale doorbraak

Vooralsnog is Single Day een dag die voornamelijk voorbehouden is aan de Chinese consument. Maar je hoeft niet te verwachten dat dit ook zal blijven. Zo mag je 2015 misschien wel het jaar van de doorbraak in het buitenland noemen. Een doorbraak waar Alibaba al eventjes op zit te wachten. Zo bevestigden meer dan 200 handelaren in meer dan 20 landen in 2015 hun deelname in de verkoop en de reclame rond Single Day. Diverse multinationals hebben er inmiddels ook hun schouders onder gezet waardoor het slechts een kwestie van tijd is voor Single Day wereldwijd in de cultuur ingebakken zit. Een stelling die enkel maar bevestigd kan worden door de cijfers van 2016: zo was het dit jaar in meer dan 200 landen mogelijk om meer dan 1 miljoen producten, tegen stevige kortingen, online aan te kopen bij Chinese en internationale handelaars. Gewoon even de webshops van Alibaba bezoeken, bestellen en… even een maandje wachten.

singles day pakketten berg

singles day post medewerkers

singles day vermoeide medewerkers

 

 

 

 


Kritiek op Singles’ Day

Alibaba haalt heel veel omzet uit deze dag en dat is uiteraard goed voor Albiba. Maar vrij van kritiek is Single Day niet. Zo gaan er stemmen op dat de dag een echte ramp is voor lokale en kleinere retailers. Deze worden praktisch gedwongen om in de aanloop naar en tijdens Single Day veel te lage prijzen te zetten waardoor ze met verlies werken. Niet alleen dat: Alibaba heeft in 2009 meteen de belangrijkste termen rond Single Day laten patenteren. Dat betekent dan ook dat ieder bedrijf dat reclame wilt maken rond de dag een commissie dient te betalen aan de internetgigant.Een tweede kritiek draait rond het feit dat mensen aangezet zouden worden geld uit te geven dat ze niet hebben om toch maar met de hype mee te zijn. Opvallend is overigens ook dat zowat 60% van de consumenten die tijdens Single Day aan het shoppen slaan helemaal niet single zijn. Ten slotte kan ook nog worden opgemerkt dat er vragen bij de prijzenpolitiek worden gesteld. Zo wordt er beweerd dat de prijzen omhoog getrokken worden voor er korting op wordt gegeven. Dat de kortingen in feite één groot rookgordijn zijn.

Wat er ook waar van mag zijn: Single Day lijkt een onstuitbare natuurkracht te zijn geworden. Weet jij al wat je ervoor in huis haalt?

Singles’ Day in Nederland

De verwachting is dat Single’s day ook in Nederland steeds meer zal aanslaan.  Vele Nederlanders hebben hun weg naar webwinkels als Deal Extreme, Alibaba en Ali Express al gevonden.  Uiteraard zijn ook Nederlanders er als de kippen bij als er ergens korting te halen valt. Nederlandse consumenten hebben in 2015 ongeveer 8 miljard euro aan spullen in China besteld. De verwachting is dat dit alleen maar blijft groeien nu Chinese webwinkels zich steeds meer op de Europese consument en in de eigen taal aanbiedt.

 

 

Eva Sanders

Mijn naam is Eva en ik ben trendwatcher op het gebied van Dating. Met mijn site probeer ik iedereen goed te informeren op het gebied van Dating websites.

Related Articles

Close